السيسي يطور السكة الحديد من #غرامات_قطار_الغلابة

رداً على سياسات وزير النقل والمواصلات، المشير كامل الوزير، في تحصيل الغرامات من المصريين، مستخدمي قطارات السكك الحديد، دشن ناشطون وسم #غرامات_قطار_الغلابة، للتعبير عن غضبهم من سياسة الجباية التي ينتهجها النظام العسكري، خصوصاً بعد ترويج إعلامه لزيادة إيرادات تلك الغرامات والتي وصلت إلى 8 ملايين جنيه.

وكتب وليد: “‏‎#غرامات_قطار_الغلابة.. يستيقظ المصريون كل يوم على كارثة جديدة من كوارث سلطات الانقلاب العسكري، قد تكون رفع أسعارٍ أو فرض رسومٍ وضرائب أو غرامات، أو بمعنى أدق جباية”.

وتعجب صفي الدين: “‏‎#غرامات_قطار_الغلابة.. هو ليه أي نظام في مصر بيفكر يصلح أي منظومة بيبدأ بتوقيع غرامات على الجمهور.. يعني ننظم المرور نعمل مخالفات فلكية.. نطور الكهرباء نرفع الفواتير.. نطور السكة الحديد نعمل مخالفات.. ليه في مصر ما بتفكرش تطور أي منظومة وتخليها محترمة ثم بعد ذلك توقع العقوبة علي المخالف؟”.

وغردت علياء عمر: “‏‎#غرامات_قطار_الغلابة.. متخيلين كمية الاستهبال اللي هيئة السكة الحديد عملاها من غرامات للمواطنين الغلابة ما هو أصل مفيش واحد يكون ثري ومعاه فلوس يروح يركب قطر.. عاوزين ياخدوا فلوس من الشعب بأي حيلة وأي طريقة وفي الآخر بتيجي على راس الغلبان”.

وقال سيد: “‏‎#غرامات_قطار_الغلابة.. العسكر دلوقتي عملين زي المفاجيع أي خرم فيه فلوس يكوشوا عليه”. ووصفت همس: “‏‎#غرامات_قطار_الغلابة.. غرامات السكة الحديد والقمامة دول العصابة تواصل فرض إتاوات على المصريين”.

وذكرت عائشة باشا تصريح السيسي: “‏‎#غرامات_قطار_الغلابة.. قالها زمان وصدق وهو الكذوب.. هتدفع يعني هتدفع”. وأشار متولي: “‏‎‏‎#غرامات_قطار_الغلابة.. حوادث القطارات لا مثيل لها في العالم”.

وتساءلت نادية محمد: “‏‎#غرامات_قطار_الغلابة.. هو المواطن الغلبان هيتحمل إيه والا إيه.. قلة الدخل والا فواتير الكهربا والمية والغاز والا المواصلات اللي بتغلى كل يوم والا الأكل والسلع اللي بقت نار والعلاج والدروس الخصوصية و…و..”.

وكتب محمود جمال: “‏السيسي يدخل العسكر ويمكنهم من الدولة كلها وبنفس طريقة التفكير وهي الجباية والتفنن في أنواعها ولكن احذروا ‎#إذا كثرت الجباية قربت النهاية.. #غرامات_قطار_الغلابة”. وقارن أحمد خفاجي: “‏معدش في فرق بين الإتاوه بتاع زمان والإتاوه بتاع دلوقتي ادفع عشان نحميك #غرامات_قطار_الغلابة”.

 

شاهد أيضاً

بعد فشل الإلكتروني.. تسريب امتحان أولى ثانوي الورقي

بدأ غالبية طلاب الصف الأول الثانوى امتحانات نهاية العام دون تابلت، وذلك بسبب تعذر الدخول …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.